Bezoek Schiphol bagage-afhandeling
En alweer een indrukwekkend bedrijfsbezoek afgerond. Op donderdag 7
september werden 30 leden van Het Doel opgewacht door mensen van
Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Imtech voor een kijkje achter de
schermen bij de bagage-afhandeling.
Na koffie met broodjes startte Ronald Hoff, Senior Manager Bagage,
met een presentatie over de logistieke feiten en uitdagingen in het
afhandelen van bagage op Schiphol. Kort samengevat zijn de feiten dat
AAS jaarlijks meer dan 40 miljoen passagiers verwerkt met evenveel
stuks bagage en dat er een groei voorspelt is tot 70 miljoen stuks
bagage na 2010. De bagageafhandeling speelt zich op dit moment af op
een ruimte zo groot als 12 voetbalvelden. Er werken ongeveer 2000
mensen in en om de bagage-afhandeling en 150 ervan zijn belast met het
ontwikkelen en beheren van bagagesystemen en de bijbehorende besturing.
Deze 150 mensen zijn hard nodig om de service te kunnen blijven
verlenen, de "belemmerende factoren" in ogenschouw nemende. Denk dan
aan de reeds besproken groei van de bagage en de beperkte
groeimogelijkheden voor de afhandeling (ruimte, etc); de steeds
strenger wordende ARBO-wetgeving; de strengere regels vanwege
terreur-dreiging; de steeds lager wordende winstmarges bij
luchtvaartmaatschappijen die AAS noopt tot kostenreductie; etc.
Ronald verwees in zijn presentatie steeds naar Goldrath en zijn
"theory of constraints". Ook in het proces van bagage-afhandeling
blijft men zoeken naar de "bottle-necks". Initiatieven om deze
knelpunten aan te pakken hebben geleid tot introductie van
"bagage-robots", "Self service drop off", "automatische opslag",
"backbone" tussen de verschillende pieren en de inmiddels veelbesproken
RFID tags. Initiatieven om Schiphol tot de top van Europa te laten
behoren qua grote en qua service. Één en ander is nog na te lezen op
een digitale brochure: www.bagageisleuk.com/tourguide.htm.
Na de presentatie van Ronald kregen we nog een uur durende
rondleiding door de catacomben van Schiphol, de plek waar het mysterie
van de bagage-afhandeling zich afspeelt. Traditie getrouw sloten we af
met een borrel.
Onze dank gaat nogmaals uit naar Amsterdam Airport Schiphol voor de
perfecte service en de mogelijkheid om bij hun te mogen rondneuzen.
Tevens gaat onze dank uit naar Imtech, die als tussenpersoon heeft
gehandeld om dit mogelijk te maken en die tevens bijgedragen heeft aan
de kosten. Het initiatief is namelijk mede opgepakt door één van onze
leden, Martijn Bakker van Imtech. Dit is een goed voorbeeld van wat wij
steeds voor ogen hebben: voor leden en door leden. Wij blijven jullie
dan ook aansporen om zelf nieuwe initiatieven te ontplooien. Laat het
ons weten.